balletstudio josee nicola,

                                           een eigen danscultuur

 
 


De Koninklijke Belgische Balletschool Josée Nicola is gesticht in 1947 door Josée Nicola. Mevrouw Nicola was een “danseuse étoile” in de periode voor en tijdens de oorlog in de “Franse” Opera van Antwerpen. Op 29-jarige leeftijd nam zij afscheid van de de opera en stichtte haar eigen balletschool aan de Antwerpse Opera. De school kende vrij snel succes en uitbreiding liet niet zo lang op zich wachten. Een tweede afdeling werd opgericht in Diest, de tweede thuis van Mevr. Nicola. In 1958 benaderden hooggeplaatsten van de “Charbonnage de Beeringen”  haar om balletonderricht te geven in Beringen. Dat heeft zij 25 jaar lang gedaan en haar afdeling werd opgenomen in de Stedelijke Muziekacademie van Beringen. De Mijn stelde haar infrastructuur ter beschikking en in het Casino werden optredens verzorgd. Op 65-jarige leeftijd was Mevr. Nicola door omstandigheden gedwongen om haar afdeling in Beringen verweesd achter te laten. De roep om Nicolaans balletonderricht verstomde niet en werd gehoord door Liliane Deben, een leerlinge van Mevr. Nicola.

Tijdens haar periode van actieve danseres krijgt Liliane de gelegenheid om zowat alle bekende klassieke balletten te dansen; van Coppelia tot het Zwanenmeer, van de Notenkraker tot Prins Igor, van operette, tot showballet en niet te vergeten, de talloze creaties van Josée Nicola. Mevr. Nicola zal haar ook steeds selecteren voor deelname aan internationale evenementen en Concours. We denken hier vooral aan Orange Frankrijk, Odense in Denemarken en Tokio Japan. Al vlug blijken ook haar pedagogische en choreografische kwaliteiten. Na het beëindigen van haar Universitaire studies besluit Liliane een professionele carrière als pedagoge en choréografe uit te bouwen. Er volgen lesopdrachten in Bocholt, Diest, Leopoldsburg, Neeroeteren, Overpelt.


In 1991 zag de Balletstudio Josée Nicola Beringen het levenslicht, een volbloed telg van de Belgische Balletschool Josée Nicola. Liliane Deben herstartte, onder het wakend oog van Mevr. Nicola, het balletonderricht in Beringen. Aanvankelijk vonden de lessen plaats in het Stedelijk Administratief Centrum en in het Casino van Beringen maar de nood aan een eigen repetitieruimte drong zich al snel op. Om dit te realiseren wordt de “Balletstudio Josée Nicola Beringen VZW” opgericht, rond de kern Josée Nicola, Liliane Deben en Dirk Maes.

Zo startte reeds 3 jaar na oprichting de bouw van onze eigen Balletstudio’s.  In 1993 worden de nieuwe studio’s in gebruik genomen.


Vandaag vinden zo’n 200 dansers en danseressen hun weg naar onze dansstudio’s en vinden de activiteiten weerklank tot ver buiten de regio, tot in het land van de rijzende zon. In de eigen studio’s wordt gewerkt aan avondvullende voorstellingen, met eigen scenario’s en choreografieën waaronder de zeer succesvolle opvoeringen zoals Sarnevesht, Erik en het Kleine Insectenboek, Jennifer Scarecrow, Ariane het Maankind, Mysteries van de zee…Naast de eigen producties en de gastvoorstellingen wordt het accent steeds meer op coproducties gelegd.

Zo ontstond in 2000 i.s.m. de Koninklijke Harmonie van Peer ( laureaat Wereld Muziek Concours 1997) o.l.v. Willy Franssen het muzikale dansspektakel: “In de Ban van de Ring”. Op muziek van Johan De Meij is het verhaal van J.R.R. Tolkien, ingekort weliswaar, op de planken gezet. Duizenden mensen hebben kunnen genieten van dit audiovisuele evenement. Tevens werd  er een choreografie gemaakt op de creatie “Credentium” van Jan Van der Roost (componist van eigen bodem)

Een jaar later legden we de lat nog hoger. Naast een productie i.s.m. de Harmonie van Demer en Laak rond Hans Christian Andersen kwam onze eerste buitenlandse coproductie eraan: “ Tijl Uilenspiegel”, dat in Tokyo in première ging.

Dit smaakte naar meer en in 2003 brachten wij samen met een delegatie van het Tokyo Piccolo Ballet  de Notenkraker ten tonele.

In 2004 brachten we een evocatie rond de componist Chopin, live gespeeld  in een samenwerking met de Palucca Tanz Hochschule uit Dresden met Professor Hanz Joachim Tappendorf en docent June Schlosser die meewerkten aan de uitwerking van het project rond Chopiniana.

In 2005 maakten we een eigen bewerking van het ballet ‘la fille du Pharao’.

In 2006 werden we terug in Tokyo verwacht en brachten we, met een samenwerking van choreografen van eigen huis, een welgesmaakte uitwerking van Carmina Burana op de bune, zowel hier als in Tokyo.


In 2007 en 2008 lieten we een balletbewerking van Shakespeare tot leven komen van ‘a Midsummer night’s dream’, en de legendarische ‘Romeo en Julia’


In 2009 vergasten wij ons publiek samen met onze Japanse vrienden op ‘Romantica’. Ons publiek kon genieten van een ingekorte versie van het Zwanenmeer, een walsengala en een fragment uit de balletklassieker ‘le Corsaire’.’

In 2010 hernamen we een eigen bewerking van ‘Erik of het klein Insectenboek’ in onze voorstelling Wollewei.


In 2011 hebben we onze routine van een jaarlijkse voorstelling doorbroken met een heus ‘Bal Epoque’. We denken nog met plezier terug aan het enthousiasme en ambiance van die dag. Alle leeftijdscategoriën hebben hun beste beentje voor gezet, in die mate dat we sterk overwegen om er een vervolg aan knopen.


In 2012 is het tijd voor een retrospectieve. Onder de titel  ‘Memory Lane’ werd er geput uit het repertoire van de afgelopen 20 jaar. Tijdens onze Memory Night Party konden we herinneringen ophalen. Onze allerkleinsten dansten met hun Hobbit Feestgedruis het schooljaar uit.


In 2013 kwam Assepoester ten tonele.


In 2014 waagden we ons in hogere regionen met De klokkenluider van de Notre Dame.


In 2015 brachten we terug een nieuwe vertolking van Doornroosje


 

adres: